[av_one_half first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’] [av_textblock size=” font_color=” color=”] Vrijdag 15 april aanvang 20.30 uur

Een Bachconcert door BachPlus olv Bart Naessens
Met special guest: Marcel Ponseele (hobo)

In de Ned Herv Kerk te Rhoon

Programma :

Kaarten zijn te bestellen via de website en verkrijgbaar bij Boek & Leeswinkel Het Witte Huys te Rhoon
Toegang: 15 euro


Bachplus had reeds vaker het bijzondere genoegen én de eer om barokhoboïst Marcel Ponseele haast incognito – voor zover dat met een wereldberoemd musicus mogelijk is – in het ensemble te verwelkomen. In het concert van 15 april in de Hervormde Kerk in Rhoon krijgt hij als ‘special guest’ een prominente rol toebedeeld. Samen met de jonge bas Drew Santini en de musici van BachPlus vertolkt hij de aangrijpende cantate “Ich habe genug” en het dubbelconcerto voor viool en hobo.

Ich habe genug
“Ich habe genug” BWV 82 is een van de meest geliefde en ontroerende cantaten van Bach. Bach zelf liet ze meerdere malen en in verschillende bezettingen uitvoeren en ze lag ook Anna Magdalena Bach na aan het hart. In haar “Klavierbüchlein” van 1725 kopieerde ze twee aria’s, om makkelijk bij de hand te hebben wanneer zij op zoek was naar muzikale of religieuze troost. De openingsaria “Ich habe genug” is doordrongen van een hartstochtelijk verlangen naar het leven na de dood. De barokhobo speelt hierin de rol die hem als geen ander op het lijf geschreven is: het vertolken van het verlangen van de lijdende mens. De aria “Schlummert ein, ihr matten Augen” is zo mogelijk nog bekender. Hier spoort de bas zichzelf aan afscheid van het leven te nemen en de “Stille Friede, stille Ruh” te aanschouwen.

Der Friede sei mit dir
Sommige cantaten van Bach zijn in mysterie gehuld. Van “Der Friede sei mit dir” BWV 158 voor bassolo bv. is geen enkele autograaf bewaard. Ook over de ontstaansperiode en de tekstdichter tasten we compleet in het duister. Misschien is deze cantate zelfs samengesteld uit delen van twee of meer andere cantaten want de tekst verwijst zowel naar het feest van Mariä Reinigung als naar de derde Paasdag.
Het enige wat niet in vraag gesteld kan worden is Bachs auteursschap. Met de meesterlijke aria waarin de bas concerteert met een virtuoze solo en sopraan en hobo de koraalmelodie “Welt, ade!” weven, plaats hij zijn onmiskenbare muzikale handtekening.

Concerto in c voor viool en hobo
Het dubbelconcerto in c dateert uit de productieve tijd die Bach van 1717 tot 1723 aan het hof van Leopold von Anhalt-Cöthen doorbracht. Het oorspronkelijke werk, haast zeker voor viool en hobo, bleef niet bewaard maar werd gereconstrueerd aan de hand van een latere bewerking voor twee klavecimbels. Bach experimenteerde in Cöthen als nooit eerder of later. In dit concerto combineert hij twee solo-instrumenten uit verschillende instrumentale families. Het concerto is een geslaagd experiment waarin de gemeenschappelijke kwaliteiten van beide instrumenten worden benadrukt en hun verschillen harmonieus worden verenigd.

Koen Uvin
[/av_textblock] [/av_one_half][av_one_half min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’] [av_image src=’http://www.klassiekinrhoon.nl/wp-content/uploads/2016/02/Affichefeb2016.jpg’ attachment=’167′ attachment_size=’full’ align=’center’ animation=’no-animation’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’][/av_image] [/av_one_half]