Persbericht concert 25 februari Ned. Herv. Kerk van Rhoon

Georganiseerd door Stichting Klassiek in Rhoon wwww.klassiekinrhoon.nl
Aanvang 20.15 uur
Kaarten zijn te bestellen via: www.klassiek in rhoon.ml

De Stichting Klassiek in Rhoon heeft de afgelopen twee jaar vanwege de Corona Pandemie maar één concert kunnen organiseren. Dat was vervelend voor het publiek maar ook voor de musici die een moeilijke tijd achter de rug hebben. Gelukkig lijkt het nu de goede kant op te gaan met de besmettingscijfers en daarom staan er voor dit voorjaar vier concerten op het programma ( zie ww.klassiekinrhoon.nl). Het eerste concert zal op vrijdag 25 februari gegeven worden door de bekende sopraan Johannette Zomer en het Tulip consort.
Biografie Johannette Zomer:

Na eerst enige jaren als microbiologisch analiste te hebben gewerkt, begon sopraan Johannette Zomer haar zangopleiding bij Charles van Tassel aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam, alwaar ze haar zij haar diploma Uitvoerend Musicus behaalde. Sindsdien ontving ze coaching van Diane Forlano (London) en Marlena Malas (New York).

Het repertoire van Johannette reikt van de Middeleeuwen tot en met de 20e eeuw, met als gevolg een zeer gevarieerde en omvangrijke concertpraktijk. Zij werkte daarom niet alleen met belangrijke barokspecialisten zoals Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Frans Brüggen, Thomas Hengelbrock, Ivor Bolton, Jordi Savall en René Jacobs, maar ook met dirigenten als Ivan Fischer, Jaap van Zweden, Daniel Harding, Valery Gergiev en Ed Spanjaard. Verder geeft Johannette regelmatig recitals met zowel theorbist Fred Jacob als forte-piano specialist Arthur Schoonderwoerd. Met Fred bereidt zij momenteel een Dowland recital voor, en met Arthur zal Johannette dit seizoen het Italienisches Liederbuch van Hugo Wolf ten gehore brengen, samen met de Canadese tenor Colin Balzer.

Haar operadebuut maakte zij bij de Nationale Reisopera in oktober 1996, toen ze de page Tebaldo vertolkte in Guiseppe Verdi’s Don Carlo. Sindsdien stond zij meerdere malen op de operabühne in rollen als Belinda, Pamina, Euridice, Dalinda en Ilia maar ook als Mélisande en Amanda (uit Ligeti’s ‘Le Grand Macabre’).

In 2013 richtte zij haar eigen ensemble op, het Tulipa Consort, en heeft sindsdien op verschillende grote podia in Europa haar voornamelijk 17e eeuwse programma’s mogen uitvoeren (o.a. Göttingen, Saintes, Amsterdam). In het voorjaar van 2016 kwam de eerste cd van het ensemble uit: LAUDATE!, met prachtige Canti Sacri van Antonio Vivaldi, en in het najaar van 2017 een BACH cd uit met duetten voor sopraan en hobo onder de naam JuSt BACH, in samenwerking met hoboïst Bart Schneemann (Channel Classics).

En in 2016 richtte zij in haar woonplaats Zutphen een academie op, de Zomer Academie Zutphen, waarmee zij masterclasses, workshops, koorprojecten, meerdaagse muziekfestivals en operaproducties organiseert, zo een platform creëerend voor jonge professionals, studenten en amateur musici.

Het programma van vrijdag 25 februari:

ENGLAND, O FAIREST ISLE The London Theatre Music of Purcell and Handel

door Johannette Zomer en het Tulipa Consort

Het Verenigd Koninkrijk, ook wel ‘Fairest Isle’ genoemd, fungeerde in de achttiende eeuw als een culturele melting pot: vele muzikale grootheden zoals componisten G.F. Händel, A. Ferrabosco, J.A. Hasse en J.C. Bach, maar ook muzikanten als viool virtuozen F. Geminiani en T. Baltzar, gamba virtuoos J. Abel en beroemde castraten als Farinelli en Siface trokken naar London om daar te zingen, spelen, schrijven en componeren. Tot aan het einde van de 17e eeuw lijkt de Engelse muziek nog steeds vrij ouderwets van stijl, de barok nog niet doorgedrongen. Maar vanaf 1690, als Engeland plots een grootmacht wordt en London een vooraanstaand financieel centrum, raakt het muzikale leven, mede door de vele contributies van de muzikale immigranten zoals G.F. Händel, in een stroomversnelling: op de British Isles ontstaat een unieke en eigen barokstijl, omdat gevestigde componisten van het vaste land zich laten beïnvloeden door typisch Engelse muzikale kenmerken als melodie en harmonie.

In het programma ‘England, O Fairest isle’ vergelijken we de pure Engelse barok muziek van Henry Purcell (laat 17e eeuw) met de virtuoze en dramatische muziek van Händel’s opera’s en oratoria’s (begin 18e eeuw). De muzikale reis van Purcell naar Handel illustreert de kracht en vitaliteit van Engelse theatrale en muzikale tradities.

ENGLAND, O Fairest Isle

Henry Purcell (1659-1695) ‘24
Abdelazer Incidental Music Z.570 Ouverture (alleen a deel), Rondeau, Air ‘6
Prelude in g klein voor solo viool ZN773 ‘1
The Prophetess, Z.627, “The History of Dioclesian” Since from my dear Astrea’s sight ‘4
The Fairy Queen Z.697 The Plaint & Chaconne ‘9
Music for a while Z.583 ‘4

George Frideric Handel (1685-1759) ‘29
Solomon HWV 67 The arrival of the Queen of Sheba ‘3
Berenice HWV 38 Che t’intende? ‘4
Alcina HWV… Ah, mio cor ‘6
Berenice HWV 38 Sinfonia 3e Akte ‘2
Solomon HWV 67 Will the sun forget to streak ‘6
Watermusic HWV 348 Adagio e staccato ‘2
Samson HWV 57 Let the bright Seraphim ‘6

Henry Purcell ‘15
King Arthur Z.628 Fairest Isle ‘4
The Fairy Queen Z.697 Entry dance 4e Akte ‘1
Dido & Aeneas Z.626 Dido’s Lament ‘5
The Fairy Queen Z.697 Rondeau 2nd Music ‘2
Timon of Athens Z.632 Curtain Tune on a Ground ‘3

Het Tulipa Consort zijn:
Nienke van der Meulen, blokfluit en barokhobo Elisabeth Ingenhousz en Marc Cooper, viool Yoshiko Morita, altviool, Susanne Braumann, viola da gamba en bass violin Fred Jacobs, theorbe; Siebe Henstra, klavecimbel