[av_two_third first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’] [av_textblock size=” font_color=” color=”] Het Belgische ensemble BachPlus is het derde seizoen van Klassiek in Rhoon, afgelopen zaterdagavond in de Ned. Herv. kerk van Rhoon, begonnen met een werkelijk prachtig concert. De dirigent van BachPlus, Bart Naessens, is een nieuw traject gestart door musici, die hebben bijgedragen aan zijn eigen ontplooiing als musicus en waar hij een grote waardering voor heeft, uit te nodigen voor een gezamenlijk concert. Voor deze avond had hij de beroemde sopraan Johannette Zomer gevraagd als soliste. Samen met de hoboïst Marcel Ponseele -volgens Philippe Herreweghe ‘de beste barokhoboïst ter wereld’, bekend om zijn fluwelen klank en zijn diepgaande Bachinterpretaties – had zij een prachtig programma samengesteld. De musici van BachPlus namen de begeleiding voor hun rekening en wat werd het een prachtige avond!
Het programma was zeer afwisselend opgebouwd. Naast instrumentale muziek van J.S. Bach (Sonate in A voor viool en orgel) stond ook het bekende Hoboconcert in D mineur van de Venetiaanse componist Alessandro Marcello op het programma. Dit op speciaal verzoek van hoboïst Marcel Ponseele. Het concert is bij het publiek zeer geliefd en is op tal van CD’s te beluisteren maar Marcel Ponseele vindt dat je dit muziekstuk toch “live” moet hebben bijgewoond. En iedereen die bij dit concert aanwezig was zal dit kunnen beamen. Hij werd dan ook beloond met een daverend applaus.
De hoofdrol deze avond was weggelegd voor sopraan Johannette Zomer. Zij opende het concert met de aria “Seufzt und weint, ihr matten Augen” van Christoph Graupner en vervolgde met het beroemde lamento “Ach, dass ich Wassers gnug hätte”van Johann Christoph Bach. Diepe indruk maakte zij met “Mein gläubiges Herze (uit cantate BWV 68) en vooral met de cantate BWV 202 “Weichet nur, betrübte Schatten”. Maarten ’t Hart schreef ooit over deze cantate: “Het begin is zo prachtig dat al die dansstukken die erna komen daardoor in de schaduw gesteld worden. Niettemin: wat een adembenemende slotgavotte”.
Na een langdurig applaus kwam wellicht het hoogtepunt van de avond: als toegift werd de eerste aria uit de cantate BWV 32 “Liebster Jesu, mein Verlangen” uitgevoerd. Het uitgangspunt van deze cantate is het verhaal van de verloren en teruggevonden twaalfjarige Jezus. Het samenspel tussen de hoboïst en de sopraan was onvergetelijk mooi. Soms heb je van die momenten tijdens een concert dat alles klopt, en dat gebeurde tijdens de uitvoering van deze aria. Johannette Zomer beaamde dit ook na afloop: “Blijkbaar is dan toch alle spanning eraf en gebeuren er soms van dit soort speciale momenten”.
Van Bach is bekend dat hij vaak ontevreden was over de musici waar hij mee moest werken. Zo kreeg hij het in Arnstadt aan de stok met een slecht functionerende fagottist en noemde hem een “Zippel-fagottist (‘een botte knoeier’). En voor hem was dit dan ook een van de redenen om in Arnstadt ontslag te nemen. Maar als Bach de musici van afgelopen zaterdag had kunnen horen was hij ongetwijfeld zeer tevreden geweest.
Het volgende concert uit de serie Klassiek in Rhoon zal gegeven worden op vrijdag 16 juni. Ook dan zal Johannette Zomer de centrale figuur zijn, dit keer met een programma dat geheel gewijd zal zijn aan de componist Antonio Vivaldi. Zij komt dan naar Rhoon met haar eigen ensemble Tulipa. Ook Andre Romijn (o.a auteur van ‘Het geheim van Antonio Vivaldi”) en de bekende schrijfster Rosita Steenbeek zullen die avond hun medewerking verlenen.

Voor kaartverkoop en meer informatie zie: de Facebook pagina “Klassiek in Rhoon” en klassiekinrhoon.nl
[/av_textblock] [/av_two_third]